tiistai 18. helmikuuta 2020

27.1.20 Lähtö ja ajomatka Faialiin

Lumeton tammikuu yllätti ja aamulla herätessämme puoli viideltä ulkona olikin valkoinen ohut lumikerros. Valmistauduimme matkaamaan lentokentälle bussilla.

Kentällä oli yllättävän pitkä jono turvatarkastukseen. Lopulta pääsimme läpi odottelemaan portille. Pääsimme koneeseen ajoissa, mutta lumisateen takia taisivat kaikki koneet olla myöhässä, koska ne piti suihkuttaa jäänestoaineella. Mekin jonotimme vuoroamme suihkutukseen ja lopulta noin 45 minuuttia myöhässä pääsimme liikkeelle.

Sunclass airlinesin koneessa oli runsaasti väkeä. Tällä lomalennolla Funchaliin penkeissä ei ollut näyttöjä. Olimme varanneet katsottavaa ja luettavaa kännyköihin offline-tilaan. Saimme tilatut ateriat noin pari tuntia lähdöstä, kunhan ensin maksullinen juomakärry oli kiertänyt. Ateriaan ei kuulunut kuin tee tai kahvi ilmaiseksi.

Lento laskeutui tunnin myöhässä kauniiseen vehreään ja aurinkoiseen Funchaliin. Saapuvien aulassa vastassa oli vuokra-auto-liikkeen edustaja kyltin kanssa. Hetken odoteltiin ulkona noin 20 asteen kesäsäässä kunnes lähdimme 4 henkilöä minibussilla kohti vuokraamoa. Saimme varaamamme Fiat 500 alle.

Ajelimme heti Funchalissa mäkeä ylös katsomaan maisemia. Yllätyimme banaaneista puissa ja yksi sitruunapuukin näkyi. Todella rehevää ja vihreää ja kesäistä. Aivan lentokentän vieressä oli asuintaloja kukkuloilla.

Etsimme ruokakaupasta kylmää juotavaa ja vähän evästä ja lähdimme ajamaan kohti Portelan maisemapaikkaa, jonka olimme katsoneet että se sijaitsee sopivasti matkan varrella Faialiin talolle. Päätimme etsiä myöhemmin illalla vielä kaupan että saisimme aamupalatarvikkeet talolle.

Portela viewpointissa oli heti älyttömän kaunista katsella kohti isoa Kotkakalliota ja merta ja pieniä taloja rinteillä. Tuolla jossain kaukana rinteessä olisi meidän vuokraamamme talokin. Tämä maisemapaikka sai heti ilon vyörymään mielessä. Mitä kaikkea kokisimmekaan tulevan reissuviikon aikana.

Mielettömän kaunista kaikkialla, punakattoisia taloja ja mutkaisia teitä ja mäkiä ylös alas. Hassua, että täällä on eukalyptuspuita, tuli aivan Australian muistot mieleen voimakkaasta tuoksusta joka tuli auton sisälle asti. Myöhemmin useassa paikassa saaren kierroksella kasvoi myös eukalyptuspuita.

Löysimme booking.comin kautta varatun talomme Faialista (Casa Shalom) ja asetuimme taloksi. Saimme omatoimisesti etsiä avaimen ohjeen mukaan koodilukon takaa. Kissa ilmestyi jostain toivottamaan meidät taloksi ja jäi naukumaan isojen ikkunoiden ulkopuolelle. Meille oli jätetty pieni pullo madeiraviiniä ja bolo de mel maustekakkua, pieni tiivis käärepaperoitu kiekko.

Kohta lähdimme vielä käymään kaupassa lähikaupungissa Santanassa isommassa kaupassa hakemassa iltapalaa ja aamupalaa Santanan kylästä. Päätimme että tänään rauhoitumme talolla vain oman iltapalan äärellä, emmekä etsi ravintolaa. Pehmeä Bolo do caco eli bataattileipä tarttui mukaan kaupasta maisteltavaksi. Piipahdimme myös samalla matkalla Santanan olkikattoisilla perinnetaloilla. Alkoi jo hämärtää kuuden jälkeen, joten takaisin talolle valmistautumaan huomiseen.