tiistai 18. helmikuuta 2020

2.1.20 Cabo Girao, Funchalin kierros ja Monte

Liikkeelle jo aamulla klo 7.40 ja suuntana kaupunki Funchal. On jo 17 lämmintä heti aikaisin aamulla. Tulossa siis lämmin päivä.

Olimme niin aikaisessa että suuntasimme katsomaan lähelle auringonlaskua Ponta de Soliin rantaan.

Seuraavana nähtävyytenä oli Cabo Girao. Auto parkkiin ja kokeilemaan tätä lasilattiaista näköalatasannetta. Samaan aikaa paikalla oli nuori pari, josta mies ei uskaltanut kävellä lasin päälle ollenkaan ja nainenkin vain äkkiä käveli lasin sisäreunasta yli. Meidän oli siis melkein kuin pakko reteästi tietysti vaan kerralla mentävä lasille. Otimme kuvia innoissamme ja kohta huomasimme kuinka lasissa oli muutamassa kohdassa halkeamia. Olikohan joku yrittänyt rikkoa lattiaa vai oliko vaan hauska jekku. Kun olimme lähdössä pois, paikalle pelmahti bussillinen väkeä. Hyvään aikaan osuttiin paikalle siis.

Ennen matkan jatkumista autolla, kävelimme vielä samaa tietä mäkeä ylös kirkon näköiselle nimeltä Santuario de Nossa Senhora de Fatima. Matkalla ylämäkeen haistelimme eukalyptuksia ja ihastelimme niiden jänniä ruuvin näköisiä pähkinöitä maassa ja pudonneita kovia kuivia lehtiä, jotka tuoksuivat taitettaessa hyvältä. Kirkolta oli jyrkät pitkät kiviportaat alas toiseen suuntaan.

Funchaliin ajettiin tunneleita välttäen mutkaisia mäkiteitä pitkin ylös ja alas. Aluksi ajoimme isolle aallonmurtajalle, koska sinne pääsi ihan päätyyn asti autolla. Pidimme siinä pienen evästauon katsellen lukuisten kilpapyöräilijöiden näköisten miesten pyöräilevän parkkipaikalle. Itse kaupungin suuntaan oli edessä verkkoaita.

Veimme auton etukäteen etsittyyn parkkihalliin lähelle gondolihissin ala-asemaa.

Ensin kävimme katsomassa satamassa veneitä.

Sitten kävelimme Santa Catarinan puistoon, joka oli nopeasti kierretty.

Jatkettiin Se katedraalin ohi vanhaan kaupunkiin.

Kävelimme vanhassa kaupungissa, lähinnä Rua de Santa Marialla ja ostimme lähettyviltä sivukadulta ison kupillisen viittä eri makua italialaista jäätelöä. Maistui todella herkulliselta kaikki maut.

Farmers market oli tänään sunnuntaina kiinni. Suuntasimme sitten keltaisen Forte de Sao Tiago talon luokse rantaa pitkin.

Olimme viettäneet kaupungissa reilu pari tuntia ja päätimme lähteä autolla ylös kukkulalle Monteen. Maksullisella gondolilla kuten laskettelumäissä pääsisi myös Monteen ja takaisin, mutta se oli melko kallista.

Montessa pysäköimme parissakin eri ilmaisessa paikassa. Ensin katsastimme puutarhan Quinta Jardins do Imperador, joka oli näin sunnuntaina ilmainen. Ylhäältä oli hienot näköalat alas kaupunkiin. Ihastelimme vaaleanpunaisena kukkivaa magnoliaa.

Kävimme Monten kaapelihissin yläaseman lähellä hautausmaalla, mutta koska oli jo niin nälkä, päätimme jättää menemättä maksulliseen puutarhaan Jardim Tropical de Monte, joka olisi tässä lähellä myös.

Katsastimme kirkon Santuario de Nossa Senhora do Monte. Sinne pääsi portaita kiipeämään kattotasanteelle ja myös kirkon sisäänkin.

Alempana oli kelkkojen, Toboggan rides, lähtöasema, mutta sunnuntaisin ne eivät kulkeneet. Kelkat odottivat pystyssä tien vierellä.

Kirkolle vievien portaiden alapuolelta löytyi Sweet Monte kahvila, jossa söimme täytetyt valkosipulivoi-leivät kokolihapihvillä ja täytteenä oli myös pekonia, cheddarjuustoa ja salaattia ja tomaattia. Lisukkeena salaattia ja ranskalaisia. Jälkiruuaksi maistoimme palan mantelikakkua, joka oli älyttömän herkullista.

Oli aika palata kotiin päin. Ajelimme nyt tunneleita pitkin koko matkan aina kuin mahdollista, koska aamulla Funchaliin päin olimme kierrelleet mutkaisia mäkiteitä pitkin.

Perillä majapaikassa viiden jälkeen mieheni innostui vielä lähtemään pulahtamaan mereen, joten lähdimme ajamaan Praia de Calhetaan. Siellä oli venesatama ja aallonmurtajalla suojattu uimaranta, jonka hiekka on laivalla tuotu Saharasta.

Sää oli jo vähän viilenemään päin päivän 24 asteesta ja oli tuulista, mutta sinne mies pulahti kuitenkin hetkeksi uimaan, lähes tyhjällä uimarannalla.

Tämä on meidän viimeinen ilta Madeiralla. Aurinko laskee kauniisti mereen, jota ihastelemme taas talomme ikkunoista ja terassilta. Aamulla lähdetään palauttamaan autoa kentälle ja lentomme kotiin on klo 13.15. On ollut kyllä hieno viikko.